Skriva i sociala medier

Sociala medier – ett roligt och enkelt sätt att kommunicera med kunder och medborgare. Eller ett hopplöst pladdrigt ställe där det är omöjligt att hitta rätt ton? Om du tycker att kommunikationen på Facebook, Twitter och andra ställen är svår så är du inte ensam. Det är där den här boken kommer in i bilden. Den ska fungera som en guide till myndigheter och företag som
vill komma igång med sociala medier, men som är osäkra på hur de ska uttrycka sig. Här hittar du råd om att skriva i olika kanaler, att skriva kort och att hitta din organisations egen ton.

För dig som redan kommit igång i arbetet fungerar boken som en skrivguide och ett stöd i kommunikationsstrategiarbetet, som måste fortsätta även efter det att Facebookkontot öppnats.

Boken är en ny upplaga av Språket i sociala medier från 2012 med helt nya exempel och omarbetat innehåll. Under de fem åren som har gått har det hunnit hända mycket – för det går snabbt i sociala medier!

Författarna Ingrid Herbert och Helena Englund Hjalmarsson är båda examinerade språkkonsulter i svenska och har lång erfarenhet av olika sociala kanaler.

Här kommer det snart ett smakprov!